آیا روغن کرچک برای هضم غذا مناسب است؟

روغن کرچک دارای اثرات ملین بسیار قوی حتی پاک کننده است. اصل فعال مسئول اسید ریسینولئیک و ایزومر روغن کرچک اسید ایزوریسینولئیک است. آنها از طریق لیپاز پانکراس از تری گلیسیرید آزاد می شوند. در مجرای روده، آزاد شدن آب را تحریک می کنند و از جذب مجدد در روده کوچک جلوگیری می کنند و در عین حال تولید پروستاگلاندین E2 را تحریک می کنند. به نظر می رسد که اثرات ناشی از بی ثباتی دو لایه لیپیدی انتروسیت ها است که باعث لیز آن می شود و باعث افزایش پریستالسیس می شود.

روغن

فعل و انفعالات

داروهای ضد آریتمی از نوع کینیدین.این روغن کرچک صنعتی در صورت مصرف همراه با کینیدین به دلیل هیپوکالمی که می تواند ایجاد کند، می تواند ظاهر آریتمی را افزایش دهد. توصیه می شود کرچک را با یک ملین سبکتر دیگر مانند یک ملین مکانیکی جایگزین کنید.- . ریسین می تواند باعث هیپوکالمی شود که می تواند اثرات و سمیت دیژیتال را تشدید کند. توصیه می شود کرچک را با ملین سبک تر دیگری مانند ملین مکانیکی جایگزین کنید. – دیورتیک های تیازیدی، کورتیکواستروئیدها، ریزوم شیرین بیان. این داروها وقتی همراه با آنتراکینون هتروزیدها تجویز می شوند می توانند از دست دادن پتاسیم را افزایش دهند – استروژن ها. روغن کرچک به دلیل کاهش جذب روده ای می تواند سطح استروژن سرم را کاهش دهد، بنابراین اثرات آن را متضاد می کند. – ایندومتاسین. ایندومتاسین به دلیل مهار سنتز پروستاگلاندین کارایی روغن کرچک را کاهش می دهد.

واکنش های نامطلوب

واکنش های نامطلوب به روغن کرچک گیاهی نسبتاً مکرر است، اگرچه خیلی جدی نیست. عوارض جانبی گوارشی غالب است: – گوارشی. معمولاً [اسهال]، [اسپاسم شکمی]، [درد شکمی] ممکن است ظاهر شوند. وجود [آتونی روده]، [تهوع]، [استفراغ]، [کولیک نفخ] یا [ملنا] نادرتر است.- قلبی عروقی. به ندرت می تواند [آریتمی قلبی] یا  ایجاد کند.- عصبی/روانی. ظهور [وابستگی فیزیکی] با استفاده مداوم شایع است.- ادراری تناسلی. به ندرت [آلبومینوری]، [هماتوری] و سایر علائم آسیب کلیه ممکن است ظاهر شوند. – غدد درون ریز. به ندرت [هیپرآلدوسترونیسم] به دلیل هیپوناترمی رخ می دهد.- استئومیکال. در موارد خاص [پوکی استخوان] ممکن است به دلیل از دست دادن کلسیم و کاهش جذب آن ظاهر شود. هیدروالکترولیتیک. شایع است، پس از استفاده مداوم، یک [عدم تعادل هیدروالکترولیتیک] با [هیپوپوتاسمی]، [هیپوکلسمی]، [هیپومگنسمی] و [هیپوناترمی] ظاهر می شود.- عمومی. به دلیل هیپرآلدوسترونیسم، [ادما] ممکن است بسیار نادر رخ دهد.

دانه روغنی کرچک

توصیه های پزشکی

  •  در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.
  •  استفاده مداوم از آن می تواند باعث عادت شود.
  •  استفاده ا آن برای مدت بیش از 1 تا 2 هفته توصیه نمی شود زیرا می تواند باعث وابستگی و عادت شود و
  • یبوست را تقویت می کند زیرا باعث از دست دادن پتاسیم می شود و باعث آتونی روده می شود.
  •  اگر پس از گذشت این مدت، یبوست بهبود نیافت، ادامه یافت یا بدتر شد، باید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.
  •  در صورت داشتن مدفوع خونی به پزشک خود هشدار دهید.
  •  مصرف کرچک در شب و در صورت نیاز به نوبت دوم، اول صبح توصیه می شود.
  • توصیه می شود بیماران مسن با نصف دوز بزرگسالان شروع کنند.

مصرف بیش از حد

علائم: در صورت مصرف بیش از حد، تصویری با عدم تعادل هیدروالکترولیتیک همراه با هیپوناترمی، هیپوکالمی، هیپوکلسمی و هیپومنیزیمی، اسپاسم شکمی، تهوع، استفراغ، اسهال، ملنا رخ می دهد. در شدیدترین موارد، آسیب کلیه، فروپاشی و حتی مرگ ناشی از هیپوولمی ممکن است رخ دهد.درمان: تجویز ریسین باید فوراً متوقف شود. شستشوی معده باید با استفاده از زغال چوب فعال و محلول پرمنگنات پتاسیم انجام شود و باعث دفع روده با سولفات سدیم شود. علاوه بر این، استفراغ اجباری با استفراغ ها انجام می شود، بسیار مهم است که بیمار را با محلول های نمکی 0.9% که می توان به آنها تزریق سدیم، پتاسیم، کلسیم یا منیزیم اضافه کرد، آبرسانی کرد. در صورت اسیدوز متابولیک باید بی کربنات سدیم تجویز شود پادزهر پاپائین است همچنین دیازپام برای اسپاسم تجویز می شود در صورت شوک منبسط کننده های پلاسما تجویز می شود نظارت بر عملکرد کلیه و هموستاز برای لوله گذاری و هموستاز بسیار مهم است.

روغن کرچک پوست

روغن کرچک و درمان مشکلات گوارشی

روغن کرچک در روده کوچک به اسید ریسینولئیک تجزیه می شود. این کار روند هضم را تسریع می کند. در حالی که شواهد کمتر قطعی است، روغن کرچک نیز برخی از مزایای بالقوه را برای صورت و پوست نشان داده است.

اعتقاد بر این است که روغن کرچک شیراز اسید ریسینولئیک باعث افزایش جذب در پوست می شوند و گاهی اوقات در درمان بیماری های پوستی مختلف از جمله درماتوز، پسوریازیس و آکنه استفاده می شوند. همچنین گزارش‌های حکایتی وجود دارد مبنی بر اینکه روغن کرچک باعث رشد مو از جمله مژه‌ها می‌شود، اگرچه هیچ ادبیات علمی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.

روغن کرچک از آنجایی که به عنوان منبع اسید ریسینولئیک و سایر اسیدهای چرب عمل می کند، دارای خواصی است که روغن کرچک غیر خوراکی را به یک محصول مفید برای مراقبت از پوست، به ویژه برای صورت تبدیل می کند.