نحوه پرورش فندق

فندق یک آجیل بسیار مغذی است. سرشار از نشاسته، قند و ویتامین است. فندق خشک حاوی 66 درصد روغن و 17 درصد نیتروژن است. در میان ویتامین ها، رایج ترین ویتامین های A و B هستند. ویتامین E به ندرت در گندم و فندق نیز یافت می شود.
100 گرم فندق خشک 683 کالری می دهد که بیشتر از گردو ، نزدیک به چربی ها است. به عنوان یک محتوای معدنی، فندق در بالای لیست قرار دارد. حاوی بیشترین پتاسیم، فسفر، کلسیم است.

قیمت مغز فندق
فندق نوعی آجیل است که به سختی هضم می شود، اگرچه مغذی است زیرا مغزی بسیار چرب است. به همین دلیل مصرف آن برای افراد معده ضعیف توصیه نمی شود. علاوه بر این، افرادی که مجبور به رژیم غذایی در برابر غذاهای چرب هستند باید از مصرف آجیل خودداری کنند. از طرفی برای کودکان تازه کار بسیار مفید است، زیرا کالری بالایی دارد.
فندق از مغزهای بسیار مفید مخصوصاً در پزشکی است. روغن فندق همان خواص روغن زیتون رویال اصلی و بادام را دارد. از فندق به عنوان نرم کننده روده استفاده می شود و همچنین به عنوان مرهم برای سوختگی ها استفاده می شود و فواید جدی دارد. علاوه بر این، روغن فندق بیشتر در محتوای کرم های زیبایی استفاده می شود، زیرا با ویتامین های فراوان خود پوست را تغذیه می کند.

خريدار انواع مغز فندق

صادرات فندق

فندق بیشتر در سواحل دریای سیاه و منطقه گیرسون در ترکیه کشت می شود. کشور ما رتبه اول تولید فندق را در جهان دارد. تعداد درختان فندق در ترکیه بالغ بر 160 میلیون است و سالانه تقریباً 70 تا 80 هزار تن فندق برداشت می شود که بیش از نیمی از تولید جهانی فندق است.
یکی از ویژگی های درخت فندق به ترکی این است که سرشار از هوموس است و خاک های شنی سبک و خنک رسی را دوست دارد. ریشه درختان فندق می تواند تا عمق 1 متری به صورت عمودی پایین بیاید. به طور کلی فندق چاق و چله در خاک های رسی و فندق نوک تیز در خاک های شنی-رسی رشد می کنند. فندق را باید در تاج درختانی که برگ می ریزند و در خاک هوموس تشکیل می دهند، در مناطق سردسیر رو به جنوب و بسته به شمال کاشته شود.
اگرچه می توان آن را از صادرات گردو و بذر فندق، قلمه، غوطه وری و پیوند تولید کرد، اما بهترین نوع کشت با جوانه زدن از ته ریشه است. این شاخه ها قبل از بیدار شدن درختان، نزدیک بهار، ریشه دار می شوند و باید در پاییز در خاک عمیق بارور شده و بارور شده کاشته شوند. نهال ها بعد از 4-5 سال شروع به میوه دادن می کنند. تا آن زمان، او می‌خواهد خیلی وقت‌ها مورد بیل زدن قرار بگیرد. قبل از زمستان باید ته درختانی را که میوه داده اند باز کرد و خاک بین آنها را مشخص کرد و دو شاخه را نزدیک زمین گذاشت و شاخه های دیگر را قطع کرد. شاخه های قدیمی را باید در پاییز هرس کرد و هر از چند گاهی کود زیادی به خاک داد. یک درخت فندق که به خوبی از آن مراقبت شود می تواند 50 تا 60 سال عمر کند.
کرم فندق یکی از مضرترین حشرات است که فندق را شکار می کند. این حشره که به صورت لارو وارد آجیل می شود و به صورت کرم در می آید، داخل فندق را می خورد و گیاه فندق را می کشد. کرمی به نام  نیز وجود دارد که داخل شاخه ها را می جود، برگ ها پژمرده می شوند، چروک می شوند و مهره می میرد. باید به موقع با گیاهان دارویی صادراتی مختلف به جنگ آنها برود.
انواع اصلی فندق که در ترکیه کشت می شود عبارتند از:
فندق چاق (روغنی شده): پوسته آن نازک، رنگ روشن، داخل آن گرد است. در مکان های مرتفع نیز رشد می کند.
فندق نوک تیز: پوسته آن ضخیم، قهوه ای، داخل آن نوک تیز و ته آن گرد است. به سختی می تواند به سرما برسد، در سواحل دریا بهتر رشد می کند.
فندق پالاز: بزرگتر از فندق چاق، کمی پهن، پوسته آن قرمز تیره است. در سواحل دریا، جایی که کف خاک سنگریزه است، بهتر رشد می کند.
مغز بادام: بزرگتر و صاف تر از فندق نوک تیز است. پوست آن نازک، قرمز تیره تا قرمز است. شکل آن شبیه بادام است، آجیل خوشمزه ای است.
فندق سیاه: فندقی است با پوست کلفت، قهوه ای رنگ، درشت و کم چرب.
آجیل پرنده: شبیه فندق چاق. به تنهایی، پایین صاف نیست، پوسته براق و نازک است.